Supa cremă de ludaie (dovleac turcesc)

Dovleacul turcesc, sau ludaia, cum îi zic ardelenii, ori bujgoiul, cum îi spun sudiştii, îl ştim cu toţii, cei care am mai trecut pe la ţară şi nu numai, căci, de cum venea iarna, cam de prin postul Crăciunului, ludaia îşi făcea apariţia prin cuptoarele sobelor de gătit, ori în cuptoarele de pâine din spatele casei. Pe vremea aceea, îl mâncam aşa, copt, stropit cu miere şi presărat cu nuci măcinate, fiindcă era un fel de prăjitură de post. Afară, zăpada era până-n brâu şi era frig, căci iernile de altă dată nu semănau cu parodiile de iarnă de acum. Când se umplea casa de miros de ludaie ştiai că se apropie Crăciunul, colindele, cozonacii, cârnaţii, toba şi caltaboșul şi te cuprindea un fel de nerăbdare şi nelinişte plăcută, una prevestitoare de bucurii şi mare sărbătoare. Amintiri…
Nu mă gândeam atunci că soiul acela de dovleac ar putea fi preparat şi altfel. Ei bine, se poate. Am făcut nu de mult o supă cremă, având ca protagonist dovleacul turcesc. N-am descoperit eu reţeta, dar, inspirându-mă din zecile de variante de pe net, am încropit una cât mai apropiată de ceea ce mi-aş fi dorit.
Ingrediente: cam 700g dovleac, un morcov, o ţelină mică, un cartof, un ardei gras, 2 cepe, 5 căţei de usturoi, un mănunchi de frunze de ţelină, frunze de mărar, o linguriţă de cimbru uscat, sare, piper şi vreo 50g de unt.sl1
Preparare:
1.Dovleacul se curăţă de coajă şi se taie cuburi. La fel procedăm cu morcovul, ţelina şi cartoful. De fapt, nu prea are importanţă cum le tăiem, căci după fierbere vor ajunge toate în blender.
2. Le punem fiert la olaltă, cam într-un litru şi jumătate de apă, împreună cu ceapa, usturoiul şi frunzele de țelină şi le lăsăm la fiert până ce toate sunt moi şi de pretează la prepararea unui pireu.sl2
3. Odată fierte, legumele ajung într-un mixer, sau le putem transforma într-o pastă cu ajutorul unui blender. Pasta sau piureul obţinut îl amestecăm cu zeama în care au fiert legumele, o tratăm apoi cu puţin cimbru, piper măcinat, mărar verde tocat şi cu o bucăţică de unt. Untul e opţional, poate fi înlocuit oricând cu ulei de măsline sau de floarea soarelui. Îi mai dăm un clocot şi supa e gata. Dacă ni se pare prea dulce, putem picura în ea câţiva stropi de zeamă de lămâie.sl3
Se serveşte cu pâine prăjită, cu smântână, sau fără, şi cu câteva firicele de mărar verde deasupra. Eu pâinea prăjită am făcut-o la cuptor, însoţind fiecare felie cu câte o bucăţică de şuncă de casă (a se înţelege jambon de porc conservat în sare şi apoi afumat).
Atât. Poftă bună !

Acest articol a fost publicat în la cratita și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Supa cremă de ludaie (dovleac turcesc)

  1. Cornelia Norocia spune:

    Buna dimineata si o saptamina cit mai linistita si cu multe bucurii !
    Superrrrr reteta …multumesc !!!

  2. ioan spune:

    am dat de aceasta reteta si am facut o supa buna,buna tare ! MULTUMESC .acor

Lasă un răspuns

