pâinea de casă

Nu există pâine ca cea de acasă şi mai ales dacă e pâine de casă, frământată de mâinile tale şi coaptă-n cuptor… Cei care ştiu despre ce e vorba îmi vor da dreptate. Ce plăceri rustice şi nostalgice mă încearcă! Ce să-i fac, aşa am crescut, cu pâine coaptă-n cuptor cu lemne… Ei, dar nu e vorba doar de nostalgii aici, pâinea făcută în casă e şi mai ieftină şi mai sănătoasă şi mai gustoasă… Făina-i cam la 2 lei kilogramul, şi dintr-un kil îţi ies trei franzele, drojdia-i un mezelic… Ce-i drept, trebuie să transpiri un pic! Dar nu poţi fi cu toate…

Ingrediente: (pentru 2 franzele) 800 grame făină, o nucă de drojdie proaspătă, o linguriţă de zahăr, un ou, vreo 4-5 linguri de ulei de măsline, puţin susan sau orice alte seminţe preferaţi, 450 ml de apă călduţă şi un ou.

Preparare: Cernem făina într-un castron mare… E bine s-o cernem, să se mai aerisească, să mai prindă putere… În jumătate din apa călduţă lăsăm vreo 5 minute drojdia la înmuiat cu o linguriţă de zahăr. Facem în mijlocul făinii o gropiţă şi turnăm în ea apa cea cu drojdie şi îi mai dăm câteva minute răgaz după care începem să frământăm , adăugând şi restul de apă, sarea şi uleiul. Frământăm bine… O vorbă din popor zicea că aluatul de pâine trebuie frământat  până ce asudă grinda… Ei, la bloc n-avem tavan cu grinzi de lemn dar câteva broboane de sudoare tot ne vor trece, căci ţăranul când zicea de grindă se referea la fruntea celui aplecat deasupra covatei… Exagerez şi eu, mai mult de 7-8 minute nu trebuie să ostenim, ori dacă avem pe acasă un robot de bucătărie ori o maşină de făcut pâine le putem încredinţa lor frământatul.

Sincer, eu am scule din astea dar mă încred mai mult în mâinile mele. Trebuie frământ până ce aluatul se desface de pe pereţii castronului, ori ligheanului şi încă o ţâră după aceea. Gestul frământării are adânci implicaţii senzuale iar dacă nu participi fizic la eveniment, îşi pierde implicit din farmec. Nu merg mai departe, căci indubitabil voi ajunge la considerente de ordin erotic, care nu îşi au locul aici, deşi în toate există o sămânţă de adevăr.

Aluatul frământat se lasă la odihnă preţ de o oră, o oră şi mai bine, până ce îşi dublează volumul. Se scoate apoi pe blatul uşor înfăinat, se rupe în două sau în trei, depinde câte pâini vrem să facem şi de ce mărime… Eu am făcut franzele, am împărţit aluatul în două, am format franzelele, trăgând uşor cu mâinile, fără să mai frământ  şi le-am aşezat în tava de copt, pe fiecare în propria hârtie de copt, aşa să nu se lipească când vor mai creşte. Le-am crestat deasupra, cu un cuţit, câte 4-5 crestături pe fiecare, le-am acoperit cu un prosop şi iarăşi le-am lăsat la odihnă, pe aragaz, în care, în acel moment am aprins focul la cuptor, să le primească cu toată căldura.

După o jumătate de oră, le-am uns cu ou, am presărat pe ele seminţe de susan şi le-am dat la cuptor. S-au copt în 30 de minute, poate 35, iar casa mirosea toată a pâine proaspătă, mirosul care şi acum mă duce cu amintirile într-o lume de mult apusă.

Asta e pâinea de casă, bună, pufoasă, caldă şi aromată cu miresmele câmpului şi pământului.

Poftă bună!

 

Acest articol a fost publicat în la cratita și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la pâinea de casă

  1. Laura S. spune:

    Hallo D-nul Mircea!
    Bine v-am gasit!
    Tocmai doresc sa prepar „iarasi” o piinica si doresc ca din acelasi aluat si „melcisori pizza” pentru picii mei 🙂 si find mereu in cautare de retete, metode, idei noi, asa am dat de reteta dv.
    Mi-a placut zicala redata: ” O vorbă din popor zicea că aluatul de pâine trebuie frământat până ce asudă grinda!”
    Din pacate si mai ales cu parere de rau, folosesc 100% malaxorul electric, dar din experienta proprie pot sa spun ca , aluatul framintat cu mina da un redzultat mult mai bun.Dar „timpul”- aceste este cel care impiedica de multe ori si in multe cazuri …
    Multumesc pentru reteta si poze si o zi minuata va doresc!
    Laura S.

  2. D-NUL MIRCEA DE 30 DE ANI FAMILIA MEA MANANCA NUMAI PITA DE CASA SI CU TOATE CA ACUM SUNT TOT FELUL DE MALAXOARE MASINI DE PITA ETC ,,, EU TOT CU MANA FRAMANT SI MAI BAT SI ALUATUL DE MASA SI CRED CA VA DATI SEAMA CE PITA IASA CU MULT RESPECT AGRIPINA M

Lasă un răspuns

