reforma

 Spre bucuria unora şi dezamăgirea altora am luat o pauză destul de lungă.  N-am mai scris nimic despre ce se întâmplă în jurul meu pentru că am senzația că nu se întâmplă mai nimic. Începe doar să fie cald, prea cald ca sa mai bagi în seamă toate inepțiile televizate sau scrise. E atât de cald încât mă miră că toată cloaca asta politico-socialo-mondenoidă nu pute, nu duhnește a minciună fetidă, a șmecherie prostească și hoție. Totuși, în astă vreme, ca să-mi demonstrez mie însumi că încă exist, m-am îndeletnicit cu mărunțișuri, am publicat din când în când câte o rețetă sau câte-un banc – că oamenii când nu mai au ce-şi spune, spun bancuri – tot așa până într-o bună zi când am auzit de reorganizarea administrativă a României.

–  Ei, asta da, mi-am zis, dar n-am apucat să mă bucur că mi-a şi trecut. Pe la toate posturile tv au apărut comentatori inflamați, unii pro, alţii contra de n-am mai înțeles nimic. De unde venise ideea? De ce?  În ce scop? Cui o să-i folosească? Ce trebuie să fac şi ce am eu de câștigat?

Ca de obicei despre cetățean s-a vorbit mai puțin ori chiar deloc, în schimb la Realitatea şi la Antene s-a lătrat de zor  pe lângă subiect (să fiu iertat dar madam Creţulescu şi Grecu  de multă vreme au uitat să vorbească ), principala preocupare a realizatorilor fiind de-ai băga în budă pe cei de la PDL. Am ascultat şi alte posturi. Degeaba. N-am înțeles decât un lucru: trebuie să facem reforma pentru așa ni se cere, pentru că altfel nu mai putem accesa bani europeni. S-a vorbit vag şi despre descentralizare dar nimeni nu-i convins că așa ceva se va întâmpla cu adevărat.

Ce se va fi în realitate? În aparatul de stat existent, şi așa destul de stufos, va apărea  o structură nouă, căci județele vor rămâne ca subdiviziuni ale regiunilor, o structură pe care o vom plăti tot noi cei mulți… E adevărat, vor dispărea consiliile județene, vor dispărea pe hârtie, deoarece pentru păduchii politici ce-şi fac veacul acolo se vor naște instituții noi sau agenții pe care să le paraziteze. De descentralizare nici pomeneală, sistemul tip clepsidră rămâne pe mai departe în picioare: banii regiunilor se vor scurge în continuare spre București iar dinspre București către ţară mai rar, câte-un pic ori nimic. Pe de altă parte,  pentru banii europeni, care se preconizează că vor fi destinați euro-regiunilor, se vor găsi canale de scurgere spre București. Deci, totul în cel mai curat stil caragialesc, va fi reformă dar nu se va schimba nimic.

Aşa se văd lucrurile de către un profan și n-am nicio bucurie din toată tevatura asta. Da, mi-ar place să ne urnim, să facem ceva în țara asta dar o reformă adevărată, nu de ochii Europei, ar presupune autonomie administrativă și teritorială şi ar putea foarte bine să ia în calcul vechile granițe administrative de dinainte de Marea Unire. Ei da, m-am dat cu ungurii, vor zice unii, vreau dezmembrarea statului unitar, vreau federalizare! Nu, nicidecum, pe mine mă doare de Transilvania pentru care, dacă nu facem noi ceva, nu se va face nimic. Plătesc impozite de o viață ca în județul meu şi prin cele învecinate să umblu prin hârtoape, ca facilități mărunte, cum ar fi apa curentă, canalizarea şi gazul să fie considerate încă un lux la țară și ca în tot acest timp banii mei si ai altora ca mine să se îngroape în Autostrada Soarelui sau la dracu’n praznic, în infrastructura din Vrancea sau Suceava. Eu altfel înțeleg reforma, ca fiecare regiune sau provincie să-şi gospodărească singură banii şi, ca buni români,  să dea  un procent de 7-8% şi pentru frații lor din București, să facă ce-or ști cu el, că de aia e capitală.

Nu vreau să fiu înțeles greșit, când Transilvania s-a unit cu țara urma să fie autonomă din punct de vedere administrativ, așa după cum își dorea și Iuliu Maniu şi tot natu’… Lucruri uitate, dorințe confiscate, înțelegeri încălcate… Ce-a ieșit din asta? Provincia a stat și stă de peste 90 de ani la mila bugetului de pe Dâmbovița. Aşa s-au construit rețelele de clienți politici după formula dă-mi ca să-ţi dau. Degeaba vor apărea regiunile, fără autonomie administrativă mafia existentă va sta pe mai departe în picioare şi va prospera în ciuda noastră a tuturor. Asta va fi, până  într-o zi când va fi prea târziu și totul va deveni oficial iar noi ne vom numi Republica Cocălară România.

Acest articol a fost publicat în vorbe și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la reforma

  1. Adriana zice:

    De acord, cu o singura precizare: nu ni se cere de catre UE să facem reforma administrativa si nici nu are legatura cu fondurile europene. Putem si vom putea accesa bani europeni indiferent de structura administrativa, daca avem proiecte si daca Bucurestiul nu complica si mai mult procedurile de accesare pentru aplicanti.
    Incep sa cred ca nici la Cotroceni si nici la Palatul Victoria nu se cunosc limbile de lucru ale UE si interpreteaza cum le convine. La fel cum au interpretat si solicitarea FMI ca cheltuielile bugetare sa devina 7% din PIB: Palatul Victoria a interpretat ca trebuiesc reduse cheltuielile bugetare pana ajung 7% din PIB, dar nu le-a trecut prin cap sa ia masuri pentru cresterea PIB pana cand cheltuielile bugetare (nereduse) ar ajunge sa reprezinte 7% din PIB. „Take the easy way” si „noroc ca romanii nu se informeaza” par a le fi motto-urile!

  2. Mulțumesc, Adriana. Eu, ca omul de buna credință, am lucrat pe materia prima din discuțiile televizate ale aleșilor noștri… N-am nici o scuză, trebuia să bănuiesc că, așa cum se întâmplă de obicei, nu prea au habar despre ce vorbesc.

  3. Adriana zice:

    Nu e vina dumneavoastra si intr-o alta civilizatie ar fi normal sa nu se vorbeasca eronat la TV, dar …, intr-o alta civilizatie. 😦
    Oricum, nici cei care vorbesc aceste prostii n-au habar ca-s dezinformati. Vorbesc si ei „inghitind” ce li se da gata mestecat.
    Eu ma facut precizarea pentru cei care va citesc caci sunt sigura ca au level-ul necesar sa inteleaga! 🙂
    Spor in toate cele bune si mai ales la scris!

Lasă un răspuns

