să nu vă placă

Discutam săptămâna trecută cu proprietarul unei publicații, despre o eventuală colaborare la o foaie locală…  N-am zis nu, dar stau acum să mă gândesc că eu, ne-scriind pe bani, aș putea deveni un tip incomod şi nu ştiu dacă i-aș putea fi de folos. Una, că nu accept să scriu ceea ce vrea publicul să audă, şi doi, nu vreau sugestii despre cum să abordez o temă sau alta. Eu scriu doar de plăcere, oarecum cu sens terapeutic, că lucrurile neplăcute, o dată spuse, îşi pierd din putere iar cele bune prind putință. Pe de altă parte, mai ştiu că cititorul de presă începe să te iubească atunci când îi plângi de milă, când te solidarizezi cu doleanțele unora sau altora, indiferent de legitimitatea şi legalitatea lor, sau când vorbești vrute şi nevrute despre criză, deplângând starea națiunii. De aceea zic de pe acum, pe mine n-au cum să mă iubească, ce spun eu n-o să le placă.

Apropo de criză şi de strădaniile multor ziare şi canale tv – cred că la noi fenomenul există dar realitatea nu este nici pe departe atât de neagră pe cât ne este prezentată. Cel puţin 50% la sută din criza la români se datorează eforturilor jurnalistice în acest sens, noi avem 50% criză, 50% e manipulare. Criza la noi este şi un fenomen comandat politic, un joc în care au intrat marea majoritate a jurnaliştilor, atât din presa scrisă cât şi din cea vizuală. E un subiect comod, se plăteşte bine şi e întotdeauna la îndemână – asta se întâmplă – cu cât un articol sau un reportaj prezintă realitatea în tonuri mai cenuşii spre negru, amplificând şi generalizând  orice caz nefericit, cu atât e mai bun şi mai comentat. Bine,  la noi , treaba asta se mulează de minune pe specificul național: nouă ne place să ne plângem, suntem bolnavi dacă nu ne putem plânge de ceva, chiar dacă ne merge bine, noi găsim o portiță cât de mică spre nefericire… Sună aiurea, dar românii sunt nefericiți dacă nu pot fi nefericiți. Să nu uităm că la noi bocitul şi jelitul s-au ridicat la nivel de artă, suntem singura națiune europeană cu astfel de specii literare.

Am asistat de-a lungul vieţii la mai multe înmormântări, şi la români, şi la unguri, şi la nemţi.  Ştiţi ce am observat? Noi nu reuşim să fim demni nici în faţa morţii, nici acolo, nici în acel moment când nu se mai poate face nimic, nu avem minima decență să nu facem circ, să nu ne dăm în spectacol. Aşa şi cu criza, nu zic că nu există, spun doar că nouă nu ne-a fost dat să ne ducem crucea cu demnitate. Criză e peste tot, la cehi, la croați, la unguri, la polonezi, la italieni, la nemți, dar țigănie mediatică e doar la noi, nimeni nu-şi ridică poalele în cap cu atâta frenezie ca noi, doar noi strigăm gândindu-ne că ar putea să ne doară, doar la noi se sare în cap de la balconul Parlamentului, doar noi credem că în ’89 a fost revoluție şi că a fost voința poporului ca puterea să treacă de la comuniștii vechi la comuniștii noi, doar la noi hoții se numesc oameni politici şi curvele, dive, doar noi putem fi manipulați mediatic de mai multe ori la rând….

De ce am spus toate astea? Doar așa, să nu vă placă, să deschidem ochii, să învățam să fim mai drepți şi mai demni, să nu ne lăsăm mințiți de orice maimuțoi, care are în față un microfon și o cameră de filmat, să nu uităm că noi, anonimii, facem istoria şi să n-o facem scâncind.

 

 

 

Acest articol a fost publicat în vorbe și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la să nu vă placă

  1. Ba-mi place, Mircea! Tot ce spui e pe sufletul meu!!!

  2. HORIA spune:

    vezi de asta am dorit sa colaboram pentru ca sunt sigur ca in foaia asta, care se chinuie sa se nasca, va exista ceva atipic presei. Saptamanalul va curge de la sine iar eu, tu sau altii vom exista in pagina doar daca avem ceva de spus si nicidecum daca au altii …

  3. mirceateorean spune:

    Bine, dăcă îţi place ţi-l dau ţie şi, de cum dai drumul foii, vom vedea dacă așa ceva prinde şi la cititorul de hârtie. Eu sunt destul de sceptic.

Lasă un răspuns

