ce zice Adina despre „dincolo de copilărie” –

Mă bucură că apar din ce în ce mai multe comentarii cu privire la roman. Nu mi-a mai rămas nici un exemplar dar, se pare că, măcar un sfert din posesorii lui au început să-l citească… Pentru ceilalţi va rămâne mereu acelaşi obiect în plus de pe care, la intervale regulate, trebuie şters praful. Adina se numără printre cei ce l-au citit şi, ca un om de meserie, spune şi vorbe interesante despre el, pe care, cu permisiunea ei o să le redau în continuare:

Am citit romanul si mi-a lăsat sentimentul pe care îl am in cazul tuturor cărţilor bune: cel de regret ca s-a încheiat parca prea repede. E o carte ‘vie’, care captivează prin sinceritate deloc forţata. Îmi place cum ai redat amalgamul de emoţii, de trăiri ale lui ‘Thomas’, cum e echilibrat amestecul de realitate si visare. O carte in căutarea sinelui pe care, ca cititor, o simţi foarte aproape de suflet. O carte bună se recunoaşte si prin puterea de a-ti trezi simţuri si readuce in gând experienţe trăite cândva (mi-am amintit cu nostalgie de zilele de vacanta din copilăria mea petrecute in Maramureşul natal al tatălui meu, am ras alături de Thomas, dar am si simţit lacrimile lui atunci când si-a pierdut tatăl – tatăl meu a plecat brusc din lumea asta anul trecut după ce, înainte cu o jumătate de ora, râsesem si glumisem împreuna…) Apreciez simţul umorului bine dozat; îmi place si ironia subtila îndreptata asupra unor metehne, convenţii si neajunsuri ale societarii comuniste, asupra mentalităţii celor din jur, dar si autoironia pe alocuri (nu ştiu daca am surprins bine, s-ar putea sa fie o chestie de deformaţie profesionala având in vedere ca mulţi ani lecturile mele au cuprins intr-o proporţie foarte mare cârti cu substrat parodic, asta pentru ca teza mea de doctorat a încercat demonstrarea faptului ca parodia e un mijloc de evoluţie literară; orice carte îmi cădea in mana era ‘disecata’ cu un ochi critic in căutarea nuanţelor expresive ironice, comice, satirice). Am simţit că romanul inspira la reflecţie asupra destinului fiecăruia, la o eventuala reconfigurare a relaţiilor cu semenii noştri; e un indemn la iubire, bunătate, la risipirea angoaselor (metafora câinelui ‘ghid’ este excelenta, in fond “orice om merge undeva sau vine de undeva” Se simte ca e scris cu pasiune, cu dăruire, că nu e nimic ‘impus’, cuvintele se învăluie liber, firesc, cu bun simt. E asemeni unei conversaţii care ai vrea sa dureze mult si bine. Iţi dă o stare de bine.

Am căutat şi cusururi (de felul meu sunt mai ‘critica’…) – în afară de greşelile de tehnoredactare pe care le ştii si tu, nu văd ce i-as putea reproşa cărţii. Chiar e un roman care merită citit. Poate vor exista persoane care vor spune ca lor li se pare că… si că autorul putea să facă aşa si nu altfel… Cu astea trebuie să te obişnuieşti. Unii critică doar de dragul sa se audă vorbind şi-atunci încep să îşi etaleze ideile ‘valoroase’ chiar dacă nu au argumente solide. Am asistat la multe chestii de-astea, de ‘alint’ intelectual, dar presupun că nu eşti străin de ele. ”   

Nu v-am spus cine e Adina. Nu cred că vrea. Modestia. Până şi paranteza cu doctoratul ei vroia s-o şterg, să nu pară că se laudă. M-am făcut că uit. Până una alta, îi mulţumesc pentru vorbele bune pe care mi le-a adresat… Îi mulţumeam chiar dacă nu erau aşa, căci, orice om e liber să spună ce vrea.

 

 

Acest articol a fost publicat în vorbe și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la ce zice Adina despre „dincolo de copilărie” –

  1. Deşi nu ştiu cine este Adina, îmi permit să subscriu întru totul părerii sale, mai cu seamă ultimului paragraf, referitor la inevitabila critică, venită din partea celor din breslea mânuitorilor de condei (fie acesta şi unul virtual).

Lasă un răspuns

