anca

Mi-a scris Anca. Mi-a scris pe blog, la pagina „despre mine”… Anca e o fostă colega de birou, cu vreo 30 de ani mai tânără, plecată, nu ştiu de ce, în lume, poate să descopere sau să se descopere şi îmi scrie:

Mi-e frica sa ma apropii de cartea ta, Mircea! Mi-e frica de limba romana si foarte teama de tot ce s-a trait si se poate trai in Romania. Vad din cand in cand titlul cartii tale pe facebook, si literele cu accent circumflex si cu virgule… sunt tentata sa dau un “clic” si sa plec departe, inecandu-ma in Romania…. nu am curajul de a “reveni” acolo de unde am “fugit“ acum 10 ani. Am dorit atat de mult sa ma descotorosesc de pielea mea romaneasca si am sperat sa naparlesc la Paris. Dupa 8 ani in Franta mi-am dat seama ca vreau sa fug si mai departe, departe de originea mea Latina… si iata-ma in Canada unde nu mai stiu cine sunt. Ma trezesc vorbind si reprosand acestor Nord Americani ca nu au Istorie si Identitate Nationala si mi se raspunde de multe ori,` yes, but we have always been free“. Aceasta “freedom“ e greu de suportat !
IS YOUR BOOK DANGEROUS FOR ME?

Trebuie să zic ceva şi zic:
Comentariul tău e ca o confesiune iar, pe de altă parte, e ca o întrebare care tânjeşte după un răspuns. Nu ştiu cum e să fii plecat de acasă cu dorinţa de a pierde tot ce te definea înainte, trecutul adică, dar am auzit de la alţii. Am auzit că nu ai nici o şansă să fii tu dacă nu te accepţi cum eşti şi cine. Să fii român nu e o stare de graţie dar nici nu e o literă arsă cu fier înroşit. Unii exagerază, zicând că am fi un neam binecuvântat şi aseamănă România cu grădina Maicii Domnului, alţii, dimpotrivă. Nimeni n-are dreptate, adevărul e modest, şi, ca mai întotdeauna, trece neobservat. Să fii român e, pentru noi, repetabila dar nu imposibila povară, uneori grea, alteori usoară.

Hai s-o luăm altfel. Zici că e greu de suportat libertatea? Nu ştiu despre ce vorbeşti. Nici canadienii nu ştiu, pentru ei libertatea e doar o chestie de paradă. Eu întotdeauna am fost liber. Liber poţi să fii oriunde, totul e să-ţi asumi riscul. Tare mi-e teamă că acolo nu te simţi liberă ci, pentru că aşa îţi doreşti, dezbrăcată de cine ai fost. Dacă asta e libertatea ta de acum, în mod sigur, doare. Da, e greu, pentru că ai nevoie de un trecut pe care să-l accepţi, ca să fii iar cineva. Fără trecut nu se poate, nu exişti, eşti nimeni. Trecutul e singura certitudine, prezentul ţine o fracţiune de secundă iar viitorul, nici măcar nu e un timp, e o iluzie. Ce-ar fi să încerci să iubeşti ceea ce eşti şi cum eşti, să te împaci cu tine şi, regăsindu-te să ţii strâns în braţe. În mod sigur îţi va fi mai bine.
De cartea mea nu ţi-e frică, ţi-e puţin teamă că-ţi va încălzi sufletul şi umezi ochii… Dacă nu vrei, n-o citi dar să ştii că în roman şi despre asta e vorba, despre cum să te accepţi, despre cum să fii liber.

Post Scriptum

Parcă n-am spus tot ce vroiam despre români. Pentru mine asta e mereu o provocare. Din roman n-o să afli afli mare lucru, dar, pentru liniştea ta, e bine să nu crezi că am fi cei mai deştepţi, cei mai buni, cei mai credincioşi, cei mai toleranţi şi cei mai ospitalieri oameni din lumea largă… Suntem departe de aşa ceva. Astea ţin de propagandă, de marketing. În realitate, nu ne putem lăuda cu mare lucru. Nici măcar cu natura, că nu e meritul nostru, natura e un dar pe care îl nesocotim necontenit. M-am gândit de multe ori că poţi judeca starea sufletească şi omenia unei naţii, până şi a unei comuniţăţi, după numărul de animale abandonate pe străzi… Cred că avem probleme. Mai nou am ajuns să abandonăm şi caii. Aşa suntem. Încearcă să trăieşti cu asta.

Acest articol a fost publicat în vorbe și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

