papricaş

Numele acestui fel de mâncare vine de la paprika, care, în ungureşte, înseamnă ardei, deci e clar că la bază va sta fie ardeiul, fie pe boiaua, ori amândouă. Mâncarea asta o ţin minte de când eram copil, o făcea bunica cu ce venea la rând, cu pui, cu cârnaţi, cu carne de porc sau fără carne, că pe vremea aceea, cu 50 de ani în urmă, oamenii mâncau carne cam de 3 ori pe săptămână, nu mai mult şi nu se plângea nimeni că ar fi fost criză.

Ingrediente: un morcov, o jumătate de ţelina, 2 cepe, doi ardei, o lingura de boia dulce, o linguriţă de boia iute, chimen, o foaie de dafin, pătrunjel verde, 3 linguri de ulei, 1 kg de cartofi, 500g carne – orice carne, porc, oaie, pasăre, viţel… Opţional, smântână.

Preparare: Eu am ales o pulpă superioară de curcan (teama de colesterol!), am spălat-o, am porţionat-o în bucăţi măricele şi am lăsat-o apoi în aşteptare. Morcovul şi ţelina se curaţă, se spală şi se taie cuburi mari după care se călesc în ulei încins. Ceapa şi ardeiul le-am tocat mărunt şi le-am slobozit şi pe ele în cratiţa în care le aşteptau sfârâind morcovul şi ţelina. După câteva minute, când ceapa a devenit sticloasă şi ardeiul s-a înmuiat puţin, am adăugat carnea, boiaua şi chimenul, amestecând din când în când să nu se prindă. La trei, patru minute le-am răcorit cu puţină apă, în care am lăsat totul să fiarbă la foc potrivit, aproximativ 15 minute. Între timp am curăţat cartofii, i-am tăiat cuburi şi am tocat o legătură de pătrunjel. Când cele 15 minute s-au scurs iar carnea e pe jumătate fiartă, adăugăm cartofii, foaia de dafin şi jumătate din pătrunjelul verde. Mai turnăm şi apă apă, cât să acopere puţin cartofii, potrivim fiertura de sare şi odată ce cartofii sunt fierţi, însemnă că am terminat. Presărăm deasupra restul de pătrunjel verde şi gata.

Felul acesta de mâncare e un compromis între supă şi felul doi, nu-i nici una nici alta şi ţine loc de amândouă. Prin alte părţi i se mai zice tocăniţă cu cartofi cu carne de… care avem. Se serveşte cu zeamă mai multă decât gulaşul şi se împacă bine cu ceapa verde, prazul, ardeii iuţi sau varza murată lecuită cu doi stropi de ulei. Cei ce doresc, ca să înmoie aromele, pot adăuga şi puţină smântână.

Poftă bună ş-un pahar cu vin roşu!

Acest articol a fost publicat în la cratita și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

